“Volli, sempre volli, fortissimamente volli”. Chi ha scritto questa frase?
Ci sarà capitato qualche volte di sentire, o pronunciare, la frase “ Volli, sempre volli, fortissimamente volli”. Oggi, sebbene sia usata non così frequentemente, indica una volontà decisa e testarda di una persona che non cambierà idea per nessun motivo. Chi ha detto però per primo questa esplicativa frase?

Fu Vittorio Alfieri, drammaturgo, poeta e autore teatrale a scrivere per primo quest’espressione. Nato ad Asti alla metà del Settecento da una famiglia nobile, ha scritto opere che tutt’oggi sono studiate e fonte di ispirazione: da commedie, come L’uno, I pochi e Il Divorzio, alle satire, fino alle tragedie ( Cleopatra, Saul e Abele); non si esimette nemmeno da scrivere versi, pubblicando le Rime alla fine del Settecento.

È nota la sua volontà di ferro, tanto da essere passata, si può dire, alla Storia. Nel 1773 il poeta astigiano si impose di diventare un drammaturgo e così si dedicò alle opere teatrali più rilevanti e note, tanto da tralasciare ogni altra occupazione. Ed è proprio nella sua autobiografia ( La vita scritta da esso) che si può leggere questo temperamento tanto deciso e sicuro quanto inquieto. Quest’espressione però è in una lettera, scritta da Siena, del 1783 a Ranieri de Casalbigi, nella quale il poeta ribadisce la sua volontà di diventare un autore teatrale.
La frase poi è tornata alla ribalta quando, in occasione del 250ᵒ anniversario della nascita. La Zecca dello stato l’ha incisa sulla moneta a lui dedicata.
Hi everyone, it’s my first pay a quick visit at this site,
and piece of writing is in fact fruitful designed for me, keep
up posting these articles.
Awesome things here. I’m very happy to see your post. Thanks
a lot and I’m looking forward to contact you. Will you please drop me
a mail? https://drive.google.com/drive/folders/11R5_MfNwqABytUxq-h9gBcV-HrWjrMPG
Hi, I do think this is a great website. I stumbledupon it
😉 I’m going to revisit once again since I book-marked it.
Money and freedom is the best way to change, may you be rich and continue to help others.
It’s a very easy on the eyes which makes it much more enjoyable for me to come here and visit more often. Did you hire out a developer to create your theme? Outstanding work!
Hi are using WordPress for your blog platform?
OpenArt.ai is an incredible AI tool that simplifies image
editing and manipulation.
Thanks for sharing your thoughts. I really appreciate your efforts and I am waiting for your next post thanks once again.
Good topic. I needs to spend a while finding out much more or figuring out more.
http://horodysche.pp.ua/imax/greek/hruitlesmursinh.html
Excellent blog post. I absolutely appreciate this website.
Hello! Do you use Twitter? I’d like to follow you if that would be okay.
Goodmorrow!
Hmm is anyone else having problems with the images on this blog loading? I’m trying to figure out if its a problem on my end or if it’s the blog. Any feedback would be greatly appreciated.
Good post. I learn something new and challenging on sites I stumbleupon everyday. It will always be helpful to read articles fromother writers and practice a little something from their web sites.
How about you?
Thanks for the article!
http://infofastremont.pp.ua/
After looking at a number of the articles on your website, I truly like your technique of writing a blog.
Need more information?
A few of my blog visitors have complained about my blog not operating correctly in Explorer but looks great in Safari.